CeL: 2021 în cifre și fapte
Proiecte
Proiecte locale 2021
PROIECTE CULTURALE – Timișoara 2021
Patrimoniul sub reflectoare / Spotlight Heritage Timișoara :
Spotlight Heritage Timișoara /Patrimoniul sub reflectoare Timișoara, spune multiplele povești ale Timișoarei prin intermediul tehnologiilor digitale, în anul 2021 proiectul fiind concentrat pe cartierul Fabric, in diverse etape și cu activități diverse, combinând expozițiile fizice cu evenimentele virtuale, cu dezvoltarea și integrarea tehnologiilor digitale și cultural digital storytelling.
Proiectul Spotlight este produs de Universitatea Politehnica Timișoara și Muzeul Național al Banatului în parteneriat cu Arhiva Grupului de istorie orală și antropologie culturală.
Actualizarea aplicației web existente și a celor 2 aplicații mobile (Android și iOS)
Aplicația web și cele de mobil au fost actualizate cu noi elemente grafice, informații, imagini, audio și video dedicate cartierului Fabric și celor 22 de stați, punctele emblematice ale cartierului Fabric fiind îmbunătățite cu ajutorul realității augmentate, de către echipa CeL, împreună cu cea a CM și studenții UPT.
Utilizatorii au avut astfel posibilitatea de a vedea fotografii actuale și de arhivă ale edificiilor, fotografii 360 grade din interiorul și exteriorul clădirilor.
Tururi virtuale și ghidate
În perioada iulie - decembrie 2021 s-au realizat tururi virtuale și fizice prin care s-au împărtăși istoriile cartierului folosind tehnologia creată cu și pentru elevi și studenți de la Liceul William Shakespeare (din Fabric), Colegiul Bănățean, Clubul Interact, Universitatea Politehnica din Timișoara, Școala gimnazială din Biled, Clubul Impact Shakespeare, beneficiarilor Centrului de Zi al Consiliului Local Timișoara (seniori cu boli degenerative alături de tineri cu dizabilități de intelect).
S-au realizat activități de mediere culturală pentru peste 150 de copii, adolescenți, adulți și seniori: 14 tururi ghidate, 10 ateliere; două tururi au fost cu participanții internaționali de la Conferința Internațională Netties organizată de UPT în Iulie la Timișoara, dedicată Digital Culture și alta grupului de Artă modernă din Balcani care a vizitat Timișoara in iulie la invitația UPT.
S-au realizat 4 webinarii online cu peste 1100 de participanți dintr-o varietate de medii și categorii de vârstă, implicând școlile și liceele din zonă, studenții UPT, ce au împărtășit istoriile cartierului folosind tehnologia creată.
A fost realizată susținerea tehnică și cu povesti digitale a unei expoziții virtual - reale în cadrul Muzeului Național al Banatului și în Muzeul Tehnic al UPT care a permis, pe lângă obiectele fizice istorice și interacțiunea directă și supervizată cu aplicațiile interactive mobile, web și de realitate augmentată. Totodată, a fost realizat și un tur virtual-real în cadrul evenimentului Flight Festival 2021, unde peste o mie participanți prezenți au putut vedea punctele emblematice ale proiectului.
Premiul pentru Excelență în Cultură în implementarea Spotlight Heritage Timișoara
Muzeul Național al Banatului, partenerul Centrului de e-Learning UPT în implementarea proiectului Spotlight Heritage Timișoara a primit Premiul pentru Excelență în Cultură în cadrul Galei Premiilor de Excelență 2021 la Universitatea Politehnica Timișoara, pentru susținerea activă a valorilor universitare politehniste și a patrimoniului timișorean.
Realizarea povestirilor digitale pentru 22 de stații din cartierul Fabric
S-a realizat prelucrarea, validarea textelor și imaginilor din Arhiva Grupului de istorie orală și antropologie culturală, coordonat de prof. Smaranda Vultur. Textele care sunt incluse în aplicațiile digitale au fost extinse, sunt prelucrări și extensii din sutele de interviuri realizate în peste 25 de ani de diverși cercetători din grupul coordonat de dna prof Vultur.
S-a realizat traducerea în limba engleză a textelor și s-au integrat online și în aplicația mobilă. S-a realizat o selecție in extenso de imagini din arhivă, care au fost digitalizate și introduse în aplicația web și mobilă pentru 22 de stații.
Aceste texte și imagini sunt diferite față de cele incluse pe panourile din expoziția stradală și de interior. S-au creat povești audio prin înregistrarea video și audio a dnei Prof. Smaranda Vultur, care au fost difuzate continuu în expoziția de interior și au fost incluse în site web și în aplicația mobilă.
Crearea de experiențe de realitate augmentată și virtuală
S-a realizat dezvoltarea tehnico-artistică de scenarii multimedia, pe baza a 25 de fotografii vechi și alte materiale grafice 2D, în care utilizatorul este parțial sau complet imersat pentru stațiile propuse. Prin intermediul acestui modul, persoana poate naviga atât în exteriorul cât și în interiorul stațiilor, pe baza pozelor 360 realizate și introduse în aplicație.
Versnisajele și finisajele Spotlight Heritage Timișoara dedicat cartierului Fabric - Lumi în destine
De asemenea, s-a realizat și vernisajul hibrid, în locația MNB, în 2 locații din cartierul Fabric, cu peste 600 de participanți virtuali și cu atragerea participării foștilor locuitori ai Timișoarei din diaspora. În 14 decembrie 2021 a fost realizat și finisajul online al proiectului pentru anul 2021 ce a inclus și prezentarea studenților câștigători la care au participat 86 de studenți UPT și peste 200 au urmărit live pe Facebook.
Publicații și campanii de promovare
A fost publicată o selecție de imagini, texte, clipuri video și audio în baza de date data.timisoara2021.ro respectând formatul de metadate Europeana, permițând astfel, după validarea lor de către Europeana publicarea și integrarea lor în Biblioteca europeană de patrimoniu și cultură digitală https://www.europeana.eu/en.
De asemenea, s-a realizat o campanie media în jurul proiectului, expozițiilor și aplicației mobile și web, vernisaj virtual, finisaj virtual și o campanie vastă publicitară stradală, cu numeroase postări pe pagina oficială Spotlight Heritage Timișoara de pe platforma Facebook, având un impact de peste 70.000 de utilizatori și pe contul de Instagram @spotlight_tm, având un impact de peste 1000 de conturi. Pe parcursul acestui an, s-au publicat comunicate de presă, articole de presă și științifice, plus prezentări la conferințe și seminarii internaționale.
Aplicațiile AR dezvoltate de studenți internaționali în cadrul proiectului Spotlight Heritage Timișoara 2021 - câștigătoare ISCHC 2021
În perioada 25.10.2021 – 02.12.202, s-a realizat concursul de realitate virtuală pentru studenți, International Spotlight Heritage Student Contest 2021 între 3 universități, Universitatea Politehnica Timișoara, Aalborg Universitet și Università di Modena e Reggio Emilia.
În cadrul concursului ISHSC 2021, studenții au lucrat în echipe internaționale, și au creat împreună o povestire digitală în realitate virtuală cu resursele din cadrul proiectului Spotlight Heritage Timișoara, folosind artefactele, textul și poveștile multimedia existente și, totodată, integrând acestea într-o experiență de realitate virtuală. Concursul a avut un regulament propriu, iar 3 echipe mixte internaționale care au realizat 3 povești în realitate virtuală au câștigat. Câștigătorii concursului au fost cele două echipe formate din studenții Christian Bodskov și Oliver Engermann – Aalborg Universitet, Danemarca, Ilie-Silviu Berzescu și Marius-Cosmin Tătaru – Universitatea Politehnica Timișoara, Doresita Marino și Luca Contardi – Università di Modena e Reggio Emilia, Italia.
Aplicațiile câștigătoare conțin un tur virtual al Bisericii romano-catolice „Preasfânta Inimă a lui Isus” din Piața Bălcescu (cartierul istoric Elisabetin) și al Bisericii romano-catolice Millennium din Piața Traian (cartierul istoric Fabric), într-un spațiu virtual 3D, cu imagini 360, poze vechi și noi, elemente audio, precum și informații despre istoria și arhitectura clădirilor, a obiectelor de artă din interiorul acestora (picturile, vitraliile, orgile din interiorul bisericilor), dar și despre personajele din istorie care și-au pus amprenta în construcția, proiectarea și dezvoltarea clădirilor timișorene. Toate aceste elemente sunt integrate într-o aplicație de realitate virtuală interactivă și unică prin intermediul căruia utilizatorul poate explora bisericile prin intermediul artefactelor de povestire digitală în realitatea virtuală.
Aplicațiile vor putea fi descărcate și utilizate pe ochelarii de realitate virtuală Oculus Quest 2, dar și pe platforma web și mobilă Cospaces Edu. Resursele Spotlight Heritage Timișoara utilizate de studenți în dezvoltarea aplicațiilor sunt disponibile în limba română și engleză pe site-ul https://spotlight-timisoara.eu/ și în aplicațiile mobile pentru Android și iOS pe care le puteți găsi în magazinele de aplicații cu denumirea „Spotlight Timișoara”.
De asemenea, câștigătorii vor fi nominalizați la Premiile EU Medeea 2022, secțiunea pentru studenți, dar și la Interactive Digital Media Student Contest 2022.
Proiecte internaționale 2021
Digital Culture - Perfecționarea competențelor digitale și îmbunătățirea incluziunii sociale a adulților în industriile creative – Cultură Digitală:
DigiCulture (Îmbunătățirea competențelor digitale și a incluziunii sociale a adulților în industriile creative) a creat un curs online durabil și accesibil, axat pe deschidere și incluziune și care vizează elevii adulți cu competențe digitale scăzute din industriile creative (CI) din România, Italia, Austria, Danemarca , Lituania, Marea Britanie și Irlanda.
Partenerii proiectului sunt UPT UNIVERSITATEA POLITEHNICA TIMIȘOARA, România, UNIROMA3 UNIVERSITA DEGLI STUDI ROMA TRE, Italy, AAU AALBORG UNIVERSITET, Danemarca, UNI GRAZ UNIVERSITAET GRAZ, Austria, DCU DUBLIN CITY UNIVERSITY, Irlanda, TM2021 Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană, România, JME Associates Ltd, UK și NADE NATIONAL ASSOCIATION OF DISTANCE EDUCATION, Lituania.
Proiectul a abordat accentul scăzut în educația CI pe utilizarea tehnologiilor digitale, proaspății absolvenți și angajații existenți lipsiți de competențe importante. Dezvoltarea sa s-a bazat pe EU DigComp 2.1, iar fiecare curs a inclus dezvoltarea a 2-5 competențe digitale la cel puțin un nivel de bază. Parteneriatul divers a inclus centre de educație a adulților din universități de arte, științe umaniste și tehnice, IMM-uri cu experiență în artă și eLearning și profesioniști din eLearning și asociații culturale.
Proiectul a vizat tineri șomeri adulți, personal și voluntari din Capitalele Europene ale Culturii, lucrători adulți cu competențe digitale scăzute la toate nivelurile din industriile creative, ajungând la 24.871 de persoane din aceste categorii prin informare, diseminare și implicarea în diverse activități.
Rezultatele includ 13 module disponibile în EN, RO, DE, IT, LT, DA și GA (98 de cursuri în 7 limbi), disponibile online și prin blended learning, Integrated Virtual Learning Hub incluzând noi resurse pentru educație deschisă ( OER) și accesibil persoanelor cu competențe digitale limitate și validare prin evaluare electronică care duce la Open Badges și certificate pentru competențe digitale.
Delurarea cursurilor DigiCulture pe aplicația mobilă UniCampus
Misiunea cursurilor de Digiculture disponibile pe aplicația UniCampus este de a oferi educație gratuită publicului larg despre cele mai recente inovații și cerințele media digitale din sectorul cultural. Fiecare modul de curs este planificat să răspundă la una sau două competențe și să acopere competențele transversale de comunicare și colaborare.
Cu ajutorul aplicației mobile, cursanții au posibilitatea de a învăța în propriul ritm și au șansa de a alege singuri viteza de învățare, locul și timpul pentru a participa la unul dintre cursuri și de a dobândi treptat noi cunoștințe.
Alte evenimente și întâlniri în cadrul proiectului DigiCulture
De-a lungul acestui an, UPT a publicat prin CeL, numeroase lucrări despre proiectul DigiCulture, a găzduit zeci de evenimente și a organizat o conferința de încheiere a acestui proiect. Începând cu luna ianuarie a anului 2021, echipa CeL a efectuat lunar - prezentări și diseminare la nivel local, regional și internațional, a organizat evenimente multiplicatoare și a participat la întâlnirile de proiect în scopul realizarării obiectivelor proiectului. Printre numeroasele evenimente, atât hibride cât și fie fizic sau online se enumeră: ICIST 2021, emeile în știință din Europa Centrală și de Est : despre Impactul datelor în cultură și industriile creative, DigiSkills ediția a VI-a, Flight Festival 2021, EDEN AC 2021, Educația deschisă în timpul pandemiei, ViP EDU 2021, Împreună Online, More Europe - external cultural relations.
În conformitate cu cronologia activităților interne de dezvoltare ale proiectului din anul 2021, prima întâlnire transnațională de proiect a avut loc în 26 ianuarie 2021, unde toți partenerii de proiect prezenți, iar discuție principală s-a concentrat pe feedbackul din vizita de monitorizare și propuneri pentru viitoarele activități ale proiectului transnațional. Următoarele 4 întâlniri au avut loc online, iar tematica subiectelor a fost diversificată.
Activitățile CeL în dezvoltarea proiectului
Echipa CeL, reprezentantă a UPT a preluat coordonarea și conducerea managementului, comunicarea, diseminarea și sprijinul și, de asemenea, 2 dintre cele mai intense module. Aceasta a creat 3 cursuri „Internet, World Wide Web și introducere în lumea digitală”, „Conținut digital și publicare”, „Instrumente media digitale online și mobile”, pilotate pentru un număr mai mare de părți interesate CI, conform rezultatelor. De asemenea, au asigurat adaptarea modulelor de curs și în propria limbă, inclusiv cazuri de studiu naționale și regionale.
Lansarea către publicul larg a celor 13 cursuri online de tipul Digital Culture
Cursurile web DigiCulture au fost lansate publicului larg, începând cu data de 3 martie 2021, în cadrul evenimentului Open Education Week – eveniment promovat de asociația mondială Open Education Consortium, cu scopul de a prezenta oportunitățile oferite de educația deschisă și rezultatele sale.
Cele 13 cursuri digitale sunt complet gratuite pentru utilizare. Cursurile conțin informații noi și importante despre utilizarea TIC în diferite domenii, sunt transferabile în alte sectoare în care competențele digitale sunt esențiale, dar în prezent la un nivel scăzut. Fiind cursuri online orice adult este capabil să se conecteze și să dobândească abilitățile dorite.
Conferința Internațională IAFeS NETTIES & Workshop de încheiere a DigiCulture Erasmus+
Evenimentul final deschis a avut loc la Timișoara, în perioada 22-23 iulie 2021, fiind organizat de Universitatea Politehnica din Timișoara, împreună cu Asociația Internațională IAFeS pentru eScience și Fundația Triade. Acesta a fost dedicat rezultatelor introducerii MOOC-urilor în cursurile DigiCulture, ale Open Badges-urilor, implementării VLH, asigurarea calității și sustenabilitatea cursurilor DigiCulture și să reunească comunitatea de învățare online și educație a adulților cu părțile interesate din cultură și patrimoniu, personalul CEC, în special și asociațiile internaționale.
Evenimentul a adunat peste 500 de participanți atât fizic, în Auditoriul Centrului de Conferințe UPT, cât și virtual, prin Zoom și Facebook.
Evenimentul a fost organizat sub formă hibridă, fiind împărțit în diverse etape. Deschiderea conferinței a fost precedată de workshop-ul virtual Proiectul și Cursurile DigiCulture, organizat de echipa DigiCulture Erasmus+ joi, 22 iulie și în cadrul căruia, peste 300 de participanți au descoperit pe platforma Zoom și live, pe Facebook, cele 13 cursuri DigiCulture, precum și certificatele digitale deschise acordate în urma completării acestora. Ziua a continuat cu deschiderea oficială a Conferinței Internaționale IAFeS NETTIES & Workshop de încheiere a DigiCulture Erasmus+, care a avut loc tot joi, 22 iulie 2021 la Fundația Triade, în prezența a peste 50 de participanți.
Conferința Internațională IAFeS NETTIES & Workshop de încheiere a DigiCulture Erasmus+ a avut loc vineri, 23 iulie, atât în sala Auditorium, cât și online, pe platforma Zoom și live pe Facebook, înregistrând peste 200 de participanți – fizic și virtual.
Evenimentul a înregistrat un real succes, cu zeci de mesaje de felicitări și mulțumiri din partea participanților.
Proiectul DigiCulture – ales ca exemplu de bune practici în programul Erasmus+ al Comisiei Europene
Erasmus+ este programul UE de sprijinire a educației, formării, tineretului și sportului în Europa.
Cursuri DigiCulture
Rezultatele includ DSC MOOC, cu 13 module disponibile în EN, RO, DE, IT, LT, DK, GA (98 de cursuri în 7 limbi), disponibile online și prin blended learning, Integrated Virtual Learning Hub incluzând noi resurse pentru educație deschisă ( OER) și accesibil persoanelor cu abilități digitale limitate și validare prin e-evaluare care duce la Open Badges și certificate pentru abilități digitale.
Toate instrumentele, cursurile, resursele și materialele DigiCulture sunt sub licențe Creative Commons, disponibile online.
EBSI4RO: Conectarea României prin Blockchain:
Conceptul poiectului
Răspunzând priorității strategice pe care tehnologia Blockchain o are în Uniunea Europeană, două instituții recunoscute de cercetare, Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării și Universitatea Politehnica Timișoara au lansat proiectul “EBSI4RO: Connecting Romania through Blockchain” (Conectarea României prin Blockchain), în data de 1 aprilie 2021. Proiectul este cofinanțat de Comisia Europeană, prin Innovation and Networks Executive Agency, Department Connecting Europe Facility (CEF) și are o durată de implementare de 2 ani.
Proiectul va crea un ecosistem durabil pentru accelerarea digitalizării și pentru facilitarea cunoașterii și adoptării tehnologiei Blockchain și a infrastructurii europene de servicii Blockchain (European Blockchain Services Infrastructure – EBSI), de către cetățeni, firme, instituții și administrație. EBSI este un proiect al Parteneriatului European de Blockchain, fondat în 2018 și la care au aderat 29 de țări, printre care și România.
Proiectul EBSI4RO este coordonat de Dr. Cosmin Cioranu (UEFISCDI) și Prof.dr.ing.Radu Vasiu (UPT), având o echipă cu experiență în implementarea de aplicații descentralizate și în derularea de programe de educație pentru Blockchain.
Activități de dezvoltare ale proiectului
De asemenea, incepand cu primele luni ale anului 2022, UEFISCDI și UPT vor derula o serie de programe de training și de cursuri online masive deschise, pe platforma UNICAMPUS a UPT (http://unicampus.ro), pentru universități, instituții și companii, pentru familiarizarea cu tehnologia Blockchain și cu dezvoltarea de aplicații pe Blockchain, pentru serviciile publice și private, utilizând EBSI. Participarea la aceste programe va fi recunoscută prin certificate pe EBSI. Proiectul EBSI4RO vine astfel să consolideze comunitatea Blockchain din România şi să sprijine implementarea de noi servicii pe Blockchain, în diverse domenii, inclusiv pentru digitalizarea sistemului public și asigurarea unei interacțiuni transparente și eficiente a cetățenilor cu administrația.
Evenimente în cadrul proiectului EBSI4RO: Conectarea României prin Blockchain:
Pe parcursul acestui an, au existat numeroase prezentări la conferințe și seminarii internaționale. În perioada martie – decembrie 2021 s-au realizat webinarii, workshopuri și conferințe internaționale, prin care participanți prezenți din întreaga lume au aflat despre proiectul european EBSI4RO, care vizează conectarea României la EBSI (Infrastructura Europeană de Servicii Blockchain), pentru a sprijini activitățile de consolidare a capacităților și de formare pentru universități, instituții și companii, vizând o adoptare mai largă a EBSI de către serviciile publice și private și, de asemenea, să reinventeze cadrele emblematice ale UE și viziunea educației digitale în cadrul workshopurior Educația deschisă în timpul pandemiei 2021, EODLW 2021, DigiSkills ediția a VI-a, precum și în cadrul Conferința Națională de Învățământ Virtual “Marin Vlada”, care au adunat virtual mii de participanți dintr-o varietate de medii și categorii de vârstă.
De asemenea, echipa EBSI4RO participa la Programul EBS Early Adopters. Acest lucru va ajuta la îmbunătățirea serviciilor EBSI, răspunzand nevoilor companiilor și administrațiilor din Europa.
Erasmus + MODE IT:
Conceptul proiectului
MODE IT reprezintă proiectul Erasmus+ „Modernizare curriculară prin implementarea modelului MOOC”. Cu alte cuvinte, MODE IT încurajează integrarea pedagogiilor online deschise în cursuri și programe formale pentru a le face mai flexibile și mai atractive pentru studenți. Proiectul Mode-IT, Modernizare curriculară prin implementarea modelului MOOC, este coordonat de Fachhochschule des Mittelstands (Bielefeld / Germania) iar ca parteneri are Universitatea Politehnica Timișoara, Kauno Technologijos Universitetas (Kaunas / Lituania), Anadolu Üniversitesi (Eskisehir / Turcia) și Instituto Politecnico do Porto (Porto / Portugalia).
Activități de dezvoltare ale proiectului
În 2021 echipa CeL a fost implicată în mai multe activități ale acestui proiect. Pe baza rezultatelor pilotării realizate în 2020, a fost adaptată și finalizată unealta de auto-evaluare a cadrelor didactice din învățământul universitar, proces în care și echipa din UPT și-a adus contribuția intelectuală. Aceasta a însemnat finalizarea IO1.
În cadrul IO2, Program de formare pentru educatori privind (re)proiectarea și livrarea MOOC-urilor, echipa CeL a lucrat alături de parteneri la finalizarea curriculei acestui curs, ce a constat din module de Bazele învățării online, Proiectarea cursului MOOC, Producerea conținutului MOOC (modul dezvoltat complet de echipa CeL și livrat de Diana Andone și Vlad Mihăescu), Livrare MOOC și MOOC-urile în învățarea formală. Programul a fost pilotat cu cadre didactice de la toți partenerii proiectului, un număr de 22 de cadre didactice din UPT urmând părți din aceste module. Echipa CeL are în proces de finalizare și un ghid de utilizare pentru participanții în programul de formare.
De asemenea, pentru IO3, Reproiectarea programelor de învățământ superior bazate pe MOOC, echipa CeL a identificat cadre didactice care să participe și să reproiecteze cursurile lor folosind principiile învățate în urma cursului parcurs în IO2 și le-a oferit suport pedagogic și tehnic pentru realizarea acestui lucru. Cursurile urmează să fie finalizate la începutul anului 2022 și publicate pe platforma de cursuri deschise, UniCampus. Este vorba de cursul Web Graphics Development, cadru didactic Mihaela Crișan-Vida și de cursul Internet of Things, cadre didactice Radu Vasiu și Mugur Mocofan.
Evenimente în cadrul MODE IT:
Pe lângă activitățile specifice proiectului, echipa CeL a participat activ la diseminarea proiectului prin prezentarea acestuia în cadrul diferitelor conferințe internaționale precum Conferința hibridă ICIST 2021, Conferința Anuală EDEN2021, dar și workshopuri cu tematici de ultimă oră la Flight Festival 2021, DigiSkills ediția a VI-a,Educația deschisă în timpul pandemiei 2021 și ca exemplu de bune practici în cadrul EODLW 2021. Astfel, participanți prezenți din întreaga lume au putu afla despre proiectul MODE IT și despre programul de formare online deschis care își propune să permită cadrelor didactice din învățământul superior să dezvolte și să livreze cursuri tip MOOC (Massive Open Online Courses), precum și să integreze MOOC-urile în planurile de învățământ formal.
Toate întâlnirile de proiect de până acum s-au desfășurat în regim online, în data de 19 mai 2021 având loc întâlnirea transnațională MODE IT, găzduită de instituția parteneră a proiectului – CeL- UPT.
Pe parcursul acestui an, proiectul Mode IT a fost publicat și în diferite lucrări științifice în cadrul conferințelor internaționale EDEEN si ICIST.
TraCCe
Conceptul proiectului
Prin proiectul TraCCE, se doreșete abordarea decalajelor și nepotrivirilor de competențe, atât în programele formale de învățământ superior, cât și în educația adulților, educația și formarea profesională și educația informală.
Proiectul TraCCE este coordonat de Universitatea de Vest din Timișoara, iar pe lângă Universitatea Politehnica Timișoara, ceilalți parteneri sunt incorporate future KG (Austria), HM Hochschule München University of Applied Science (Germania), South-East European Research Centre (Grecia) și Primăria Municipiului Timișoara.
Activități de dezvoltare ale proiectului
Echipa CeL a fost implicată în mai multe activități din cadrul acestui proiect. Pentru IO1, Dezvoltarea curriculei CCE (Antreprenoriat cultural și creativ), s-a realizat în primă fază o analiză a nevoii de pregătire (training needs analysis – TNA) care a confirmat existența decalajelor de competențe existente în CCE. Echipa UPT a fost cea care a coordonat și pregătit chestionarul pentru această analiză a rulat în primăvara lui 2021 și a adunat un număr de 205 respondenți, cei mai mulți fiind din România (30.2%).
O altă activitate tot în cadrul IO1, cu implicarea echipei CeL a fost in analiza SWOT a organizațiilor partenere pentru definirea curriculei cursului CCE . Activitatea IO1 s-a încheiat cu generarea curriculei programului de pregătire Creative and cultural entrepreneurship (Antreprenoriat creativ și cultural) concentrată îm 5 module principale abordând printre altele, formarea atitudinilor și competențelor antreprenoriale, identificarea oportunităților și generarea de idei de afaceri, pornirea unor afaceri Start-up în domeniu, dar și strategiile de extindere a acestora.
Pentru IO2, Conceptul și structura de co-creare ale atelierului CCE, echipa CeL a participat la dezvoltarea metodologiei inovatoare pentru structurarea celor două ateliere internaționale care vor avea loc în 2022, prin design thinking și definirea personajele (persona) din publicul țintă.
În cadrul IO3, Mediul virtual de învățare CCE, echipa CeL a contribuit la buna desfășurare a activității, având în minte obiectivul final de lansare a programului de training și pe UniCampus, platforma de cursuri online deschise, a UPT.
Pe lângă acestea, echipa CeL, a asigurat în perioada aceasta și procesul de asigurare a calității, prin pregătirea de metodologii, chestionare de evaluare periodice și prin analizarea acestora, oferind propuneri de îmbunătățire a modului de desfășurare a activităților din proiect.
Evenimente în cadrul TraCCE:
Pe lângă activitățile specifice proiectului, echipa CeL a participat pe parcursul acestui an la diferite evenimente atât fizice, cât și online (Noaptea Cercetătorilor de la Muzeul UPT, Flight Festival 2021, DigiSkills ediția a VI-a, More Europe – external cultural relations) prin care numeroși participanți dintr-o varietate de medii și categorii de vârstă au putut afla despre abordarea transnațională a proiectului și din perspectiva multiplilor stakeholderi, în vederea creării unei curricule de învățământ superior, precum și informații despre realizarea unui toolkit „train off trainers” de tip implicare civică, care va oferi atât staff-ului de proiect, cât și întregii comunități implicate civic, accesul deschis la un mediu virtual de învățare.
O mare parte dintre întâlnirile de proiect de până acum, începând cu conferința de lansare și până la meeting-urile periodice de lucru, s-au desfășurat în regim online, fiind urmate de întâlnirea de sfârșit de an a partenerilor de proiect în format fizic, în Graz, Austria, în data de 18 octombrie 2021, în cadrul căreia partenerii au agreat asupra responsabilităților fiecăruia în cadrul desfășurării proiectului în continuare.
ACADIGIA
Conceptul proiectului
Un proiect inițiat în anul 2021 este și ACADIGIA, al cărui scop este accelerarea pregătirii digitale a instituțiilor de învățământ superior politehnice către adoptarea durabilă a mai multor abordări online și mixte. Sub coordonarea Instituto Politécnico do Porto (Porto/Portugalia), alături de Universitatea Politehnica din Timișoara (prin Centrul de e-Learning) din lista partenerilor mai fac parte și Universidad Politécnica de Madrid (Madrid/Spania), Università Politecnica delle Marche (Ancona/Italia), National Technical University of Athens(Atena/Grecia), Trinity College Dublin (Dublin/Irlanda) și INOVA+ (Matosinhos/Portugalia).
Activități de dezvoltare ale proiectului
Proiectul va genera o soluție viabilă pentru accelerarea pregătirii digitale a instituțiilor de învățământ superior politehnice și se va concentra nu numai pe furnizarea de instrumente și resurse, ci și pe testarea unui sistem inovator de mentorat pentru a genera echipe interinstituționale de profesioniști din domeniul educației pentru a aprofunda reinventarea pedagogiilor lor și punerea în aplicare a mai multor abordări online și mixte.
Aceste obiective vor fi atinse prin realizarea de ghiduri de bune practici, resurse educaționale deschise ce pot fi utilizate în regim mixt -blended learning-, pregătirea unor mentori prin intermediul unor programe de formare, dar și prin formularea și popularizarea unor politici și ghiduri de utilizare a tehnologiilor educaționale moderne în contextul învățământului politehnic superior.
Evenimente în cadrul AGADIGIA:
Pe lângă activitățile specifice proiectului (elaborarea de studii de caz, analiza unor unelte online ce pot fi folosite în educație și realizarea de ghiduri de utilizare a acestora), Echipa CeL a participat la diseminarea proiectului ACADIGIA prin prezentarea acestuia la primul eveniment dedicat Săptămânii Europene de Învățare Online și la Distanță 2021 (EODLW), în data de 3 Noiembrie 2021, respectiv la a VI-a ediție a workshop-ului internațional dedicat competențelor digitale în educație și cultură – DigiSkills 2021, care a avut loc pe data de 3 Decembrie.
Participanții din întreaga lume au putut urmări virtual aceste prezentări în care s-au prezentat exemplele de bune practici de integrare a educației digitale în instituțiile de învățământ superior și modul în care activitățile proiectului ACADIGIA s-au desfășurat până în acest moment.
Toate întâlnirile de proiect de până acum, începând cu conferința de lansare și până la meeting-urile periodice de lucru, s-au desfășurat în regim online, urmând ca acestea să fie completate anul următor cu întâlniri în format fizic, în funcție de evoluția epidemiologică la nivel național și european.
AugmentedWearEdu
Conceptul proiectului
AugmentedWearEdu este un proiect de tip Erasmus+ și are misiunea de a ușura accesul digital al laboratoarelor din universități prin experiența haptică. Acest obiectiv se va atinge prin combinarea tehnologiilor de realitate virtuală (VR) și a celor de realitate augmentată (AR) cu noi tehnologii haptice purtabile.
Evenimente în cadrul proiectului:
Pe parcursul acestui an, echipa CeL a participat la diseminarea proiectului AugmentedWearEdu prin prezentarea acestuia la diverse evenimente de mare impact în dezvoltarea tehnologiei viitoare și anume: la cea de-a VI-a ediție a workshop-ului internațional dedicat competențelor digitale în educație și cultură – DigiSkills 2021, care a avut loc online pe data de 3 Decembrie.
Participanți din întreaga lume au putut urmări virtual proiectul Augmented Wear Edu și cum pot fi dotate laboratoarele din universitățile europene cu tehnologii de realitate augmentată, virtuală și haptică la costuri accesibile și ce rezultate ar avea aceste îmbunătățiri. Totodată, mii de participanți au avut ocazia să experimenteze tehnologiile viitorului prin echipamentele de ultimă generație dezvoltate în cadrul proiectului la cele doua evenimente fizice din acest an: Flight Festival 2021 și Noaptea Cercetătorilor de la Muzeul UPT.
Colecția digitală de sculptură Jecza:
Conceptul proiectului
Proiectul COLECȚIA DIGITALĂ DE SCULPTURĂ JECZA este integrat în versiunea virtuală a Muzeului Jecza și a fost realizat cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii, în contextul Zilei Culturii Naționale. Colecția digitală de sculptură urmărește selectarea a 100 de lucrări, în scopul de a se constitui o colecție-pilot prelucrată digital, ce va adăuga o identitate virtuală celei existente în formă materială.
Tur virtual
Lucrările sculptorului Peter Jecza își au de peste 20 de ani spațiul care le pune în valoare. Cunoscut, generic, drept Casa Jecza, acest spațiu și-a delimitat, în timp, funcții distincte, subîmpărțindu-se și redefinindu-se în consecință. Împărțite între Galeria mare, Galeria mică, Pasajul de la balcon sau Biblioteca din mansardă, lucrările se oferă vizitatorului care parcurge turul virtual, lăsându-l să simtă atmosfera locului care le găzduiește.
Vernisajul colecției digitale de sculptură Jecza
Vineri, 29 ianuarie a avut loc vernisajul colecției digitale de sculptură Jecza, în cadrul celei de-a XX-a ediții a webinariilor din seria Împreună Online, unde partenerii proiectului Colecția digitală de sculptură – Fundația Interart Triade și Universitatea Politehnica, prin colectivul Centrului Multimedia și al Centrului de eLearning, condus Galeria Jecza, prin Andrei Petru Jecza le-au prezentat celor peste 300 de participanți Muzeul Jecza, prin „poveștile digitale” ale sculpturilor (digital storytelling). Acestea au avut ocazia să afle povestea sculpturilor de la prezentarea drumului creativ, pornind de la idee – concept – schiță – matriță și până la lucrarea finală, dar și pagina web cu elemente de imagini 2D, imagini de realitate augmentată, tururile virtuale pentru vizualizarea operelor de artă și, totodată, colecția digitală a 100 de sculpturi Peter Jecza.
Alte prezentări în cadrul colecției digitale de sculptură Jecza
De-a lungul acestui an, colecția digitală de sculptură Jecza a fost prezentă la diferite evenimente importante, printre care conferința internațională Femeile în știință din Europa Centrală și de Est : despre Impactul datelor în cultură și industriile creative și workshopul internațional online DigiSkills ediția a VI-a, în cadrul unor prezentări susținute de membrii ai echipei CeL.
Alte proiecte:
Pe parcursului anului 2021, Echipa CeL a susținut diverse proiecte și fost implicată activ în dezvoltarea acestora: EUDRES, Innotech – StartUPT, Digital și Data Timișoara 2023.
Publicații
1.Vert, Silviu, Diana Andone, Andrei Ternauciuc, Vlad Mihaescu, Oana Rotaru, Muguras Mocofan, Ciprian Orhei, and Radu Vasiu. “User Evaluation of a Multi-Platform Digital Storytelling Concept for Cultural Heritage.” Mathematics 9, no. 21, Nov. 2021, art. number 2678, 24 pages, e-ISSN 2227-7390, DOI: 10.3390/math9212678, WOS:000750692000001 (Q1 journal)
https://www.mdpi.com/2227-7390/9/21/2678
2. Sanfilippo, F., Blazauskas, T., Salvietti, G., Ramos, I., Vert, S., Radianti, J. and Majchrzak, T.A., Integrating VR/AR with Haptics into STEM Education.
https://jdconline.net/intap_2021_papers/INTAP_2021_paper_36.pdf
3. Ternauciuc A., The versatility of Moodle – The Digiculture Case Study, in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, Volume 10, ISBN 978-3-9505150-0-8, 2021
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/3/view
4. Andone D. Ternauciuc A., Digital Culture – DigiCulture Project and Courses, in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, Volume 10, ISBN 978-3-9505150-0-8, 2021
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/3/view
5. Mihaescu Vlad, Creative & Cultural Entrepreneurship, in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, Volume 10, ISBN 978-3-9505150-0-8, 2021
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/3/view
6. Vert Silviu, Spotlight Timisoara AR – Mobile Augmented Reality with Historical Images for Cultural Heritage, in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, Volume 10, ISBN 978-3-9505150-0-8, 2021
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/3/view
7. Diana Andone, Radu Vasiu, “A MOOC Course on Digital Skills and Social Inclusion for Creative Industries”, chapter in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, vol. 10, 2021, ISBN 978-3-9505150-0-8, pp. 15-34
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/17/view
8. Muguras Mocofan, Radu Vasiu, “Teaching for Digital Skills in IoT Technologies During COVID-19”, chapter in “Digital Culture in Education, Science and Technology”, IAFES Publications, Vienna, vol. 10, 2021, ISBN 978-3-9505150-0-8, pp. 141-148
https://nid.iicm.tugraz.at/Home/ViewBook/497/143/view
9. Diana Andone, Radu Vasiu, “The eLearning Centre of the Politehnica University of Timisoara, Romania, during the Pandemic Crisis”, chapter in “Education & Research During COVID19. International Reports & Essays”, IAFES Publications, Vienna, vol. 9, 2021, ISBN 978-3-9503983-9-7, pp. 17-29, 193
10. Andone, V. Mihaescu, A. Ternauciuc, S. Vert, R. Vasiu and M. Mocofan, “DigiCulture – courses for enhancing digital competences,” 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2021, pp. 1062-1066, doi: 10.1109/EDUCON46332.2021.9453911, WOS:000689064100157, ISBN 978-1-7281-8478-4, ISSN 2165-9567
11. Vlad Mihaescu, Rita Butkiene, Diana Andone, Cengiz Hakan Aydin, Carlos Vaz de Carvalho, Olga Zubikova, Elif Toprak, Evrim Genc-Kumtepe, Tim Brueggemann, Sonja Intveen, “Self-assessing teachers’ competences for curricula modernization through MOOCs”, 27th International Conference on Information and Software Technologies (ICIST 2021), 14-16 Oct 2021, pp. 312-323, ISSN 1865-0929, ISBN 978-3-030-88303-4, eISBN 978-3-030-88304-1, DOI: 10.1007/978-3-030-88304-1_25
12. Vert S., Rotaru O., Stoica D., Andone D., “Initial Usability Evaluation of the DigiCulture Courses on UniCampus”, 27th International Conference on Information and Software Technologies (ICIST 2021), pp. 301-311, ISSN 1865-0929, ISBN 978-3-030-88303-4, eISBN 978-3-030-88304-1, DOI: 10.1007/978-3-030-88304-1_24 https://doi.org/10.1007/978-3-030-88304-1_24
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-88304-1_24
13. Orhei, C., Vert, S., Mocofan, M. and Vasiu, R., “TMBuD: A dataset for urban scene building detection”, 27th International Conference on Information and Software Technologies (ICIST 2021), Kaunas, Lithuania, 14-16 October 2021, pp. 251-262, ISSN 1865-0929, ISBN 978-3-030-88303-4, eISBN 978-3-030-88304-1, DOI: 10.1007/978-3-030-88304-1_20
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-88304-1_20
14. Orhei, C., Mocofan, M., Vert, S. and Vasiu, R., “An analysis of ED line algorithm in urban street-view dataset”, 27th International Conference on Information and Software Technologies (ICIST 2021), Kaunas, Lithuania, 14-16 October 2021, pp. 123-135, ISSN 1865-0929, ISBN 978-3-030-88303-4, eISBN 978-3-030-88304-1, DOI: 10.1007/978-3-030-88304-1_10
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-88304-1_10
15. Orhei, C., Mocofan, M., Vert, S. and Vasiu, R., “An automated threshold Edge Drawing algorithm”, 2021 44th International Conference on Telecommunications and Signal Processing (TSP), 26-28 July 2021, pp. 292-295, ISBN: 978-1-6654-2933-7, DOI: 10.1109/TSP52935.2021.9522661, WOS: 000701604600063
16. Andone Diana, Andrei Ternaucic, Vlad Mihaescu, Hendrik Knoche, Bastian Ilsø Hougaard, Ingeborg Goll Rossau, and Radu Vasiu, “Course Certification and Open Badges for Digital Culture Education”, 13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN 2021), 5-6 July 2021, pp. 11929-11938, ISBN 978-84-09-31267-2, ISSN 2340-1117, DOI: 10.21125/edulearn.2021.2495
17. Diana Andone; Andrei Ternauciuc; Silviu Vert; Muguras Mocofan; Vlad Mihaescu; Daniela Stoica, Radu Vasiu, “Learning with Open Cultural Data – Jecza Museum for DigiCulture Study Case”, IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), 12-15 July 2021, pp. 17-19, eISBN 978-1-6654-4106-3, PoD-ISBN 978-1-6654-3116-3, eISSN 2161-377X, PoD-ISSN 2161-3761, DOI: 10.1109/ICALT52272.2021.00012, pp. 17-19
18. Mihaescu, Vlad, Diana Andone, and Radu Vasiu. “DigiCulture MOOC Courses Piloting with Students”, 7th European MOOCs Stakeholders Summit (EMOOCs 2021), Potsdam, Germany, 22-24 June 2021, pp. 275-279, ISBN 978-3-86956-512-5
19. Diana Andone, Radu Vasiu, Vlad Mihaescu, Daniela Stoica, Silviu Vert, Andrei Ternauciuc, Muguras Mocofan, “Developing Digital Competences for Creative Industries – DigiCulture Courses”, 15th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2021), 8-9 March 2021, pp. 10100-10108, ISBN 978-84-09-27666-0, ISSN 2340-1079
20. Orhei, C., Vert, S., Mocofan, M. and Vasiu, R., 2021. End-To-End Computer Vision Framework: An Open-Source Platform for Research and Education. Sensors, 21(11), Jun 2021, art number 3691, e-ISSN 1424-8220, DOI: 10.3390/s21113691, WOS:000660684600001 (Q1 journal)
https://www.mdpi.com/1424-8220/21/11/3691
21. SUCIU, L. and MOCOFAN, M., APPROACHES TO HATE SPEECH IN CYBERSPACE. A METADISCURSIVE ANALYSIS
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=992503
22. Jusas, V., Butkiene, R., Venčkauskas, A., Burbaite, R., Gudoniene, D., Grigaliūnas, Š. and Andone, D., 2021. Models for Administration to Ensure the Successful Transition to Distance Learning during the Pandemic. Sustainability, 13(9), May 2021, p.4751, eISSN 2071-1050, DOI10.3390/su13094751, WOS:000650859000001 (Q2 Journal)
https://www.mdpi.com/2071-1050/13/9/4751
23. Andone, D. and Frydenberg, M., 2021, April. Co-creating with TalkTech: Developing Attributes through International Digital Collaborative Projects, 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 21-23 April 2021, Vienna, Austria, pp. 1073-1077, ISSN 2165-9567, ISBN 978-1-7281-8478-4, DOI: 10.1109/EDUCON46332.2021.9454119, WOS:000689064100160
24. Andone, D. and Frydenberg, M., “Adapting Project-Based Learning through Virtual Mobilities in Pandemic Times-TalkTech Project Revisited”, IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), Virtual event, 12-15 July 2021, eISBN 978-1-6654-4106-3, PoD-ISBN 978-1-6654-3116-3, eISSN 2161-377X, PoD-ISSN 2161-3761, pp. 381-385, DOI: 10.1109/ICALT52272.2021.00007
25. Grosseck, G., Bran, R., Andone, D. and Holotescu, C., “Riding the S-curve. Online Education in Quarantine Times”, IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), 12-15 July 2021, pp. 25-29, eISBN 978-1-6654-4106-3, PoD-ISBN 978-1-6654-3116-3, eISSN 2161-377X, PoD-ISSN 2161-3761, DOI: 10.1109/ICALT52272.2021.00015
26. Carmen Holotescu, Diana Andone, Radu Vasiu, Victor Holotescu, Marius Dorian Nicolaescu, Cosmin Cioranu, Adrian Curaj: Implementing a National System for Diplomas and Micro-Credentials on Blockchain. Case Study: EBSI4RO, 17th International Scientific Conference eLearning and Software for Education, Bucharest, April 22-23, 2021, vol. 2, ISSN 2066-026X, e-ISSN 2543-7669
27. Ciprian Orhei, Lucian Radu, Mugur Mocofan, Silviu Vert, Radu Vasiu, “CBIR for Urban Building using A-KAZE Features”, 2021 IEEE 27th International Symposium for Design and Technology in Electronic Packaging (SIITME 2021), 25-30 Oct 2021, pp. 218-221, ISBN 978-166542110-2, doi: 10.1109/SIITME53254.2021.9663587
28. Radu Stamatoiu, Silviu Vert, Radu Vasiu, “Development and Usability Evaluation of a Virtual Reality Application for Exploring University Labs”, International Conference on Human-Computer Interaction – RoCHI 2021, 16-17 September 2021, Bucharest, ISSN 2501-9422, pp. 155-162, DOI: 10.37789/rochi.2021.1.1.24
Contact
Ne găsiți online la
elearning.upt.ro
contact@elearning.upt.ro
Misiune
Învață oricând, oriunde, oricum, în ritmul tău propriu!
Unde ne găsiți
Bl. Vasile Parvan, Nr. 2 B, Etaj IV Timisoara, Romania